Svi koji su uključeni u poslovni svet, čak i na daljinu, mogu da primete da se izgled poslovnog prostora u zadnje vreme značajno promenio. Pregrade su stvar prošlosti, a u mnogo slučajeva kancelarije su ogoljene na nizove radnih sektora ili klupa. Zaposleni su često nagurani jedan do drugog, sa svih strana.


Pročitajte komentare ispod bilo kog članka na ovu temu i uverićete se da su zaposleni očajni. Čini se da su spremni da skoče kroz prozor da bi pobegli od mračnih namera svojih poslodavaca. „Kako možete da me toliko potcenjujete?“„Samo pokušavaju da uštede novac pa su me nagurali u ovaj grozni prostor.“„Čim mi se pruži prilika, bežim glavom bez obzira!“
Bez sumnje, došlo je do nekoliko velikih grešaka učinjenih u ime poboljšanja radnog mesta. Ipak došlo je i do pozitivnih pomaka.
Dizajn radnog mesta je složen proces. Akustika na radnom mestu jedan je od aspekata tog procesa koji se često zaboravi, i redovno je glavni krivac za razočaranje zaposlenika.
Problemi
Na desetine organizacija se bavi istraživanjem rastrećenosti zaposlenih. Rezultati su dosledni i zapanjujući: otprilike 70% svih zaposlenih u otvorenim kancelarijama tvrdi da najveći uticaj na njihovu produktivnost imaju razgovori njihovih kolega.
Kada jedan zaposleni razgovara na telefon jako blizu drugog, sadržaj tog razgovora mami njegovog kolegu. Koncentracija pada, a s njom i produktivnost. Istraživanja su pokazala da je ponekad potrebno i do 20 minuta da se ponovno koncentrišemo na složenije zadatke nakon što nas je nešto omelo. Takođe, stope urađenih grešaka povećavaju se nakon što nastavimo s radom.
Upravo živim kliše, te ovo pišem u nedelju ujutru u Starbucksu u Washingtonu, D.C. Jedan pričljivi par je upravo seo za sto blizu mene. Prvih nekoliko pasusa ovog članka napisao sam u nekoliko minuta. I onda puf! Premeštam reči s jednog dela teksta na drugi.


Rešenja
Dok planiramo nova radna mesta i moguće izmene postojećih radnih mesta, trebali bismo da imamo na umu nekoliko jedonstavnih akustičkih koncepata koji mogu da osiguraju bolji ishod zadovoljstva zaposlenih i uspeha preduzeća.
1. Apsorpcijski materijali
Kancelarije prepune ljudi vrlo su bučne. Razgovori, telefonski pozivi i klikovi po tastaturama su konstanta. To je sve energija. Energija zvuka zrači daleko od izvora i dolazi u dodir sa svim površinama. Zvuk se odbija od betona, stakla, i to bezbroj puta u sekundi. Upravo takvi zvukovi stvaraju mrežu zbunjujuće buke. Svakako, ljudski je reagovati povisivanjem tona glasa u bučnom okruženju, zbog čega ubrzo nastane začarani krug buke. Umesto produktivnog radnog okruženja, koje podstiče poslovne poduhvate dolazi do izolacije zaposlenih, koji pomoću slušalica i stavljanjem prstiju u uši pokušavaju naći olakšanje.
Akustični apsorptivni materijali poboljšavaju ovo stanje. Dolaze u mnogim oblicima – akustični plafoni, zidne obloge i tepisi su samo neki od oblika koji su nam svima poznati. Čini se da su akustični plafoni postali neprivlačna opcija za mnoge poslodavce – izgled „izložene“ građevine je mnogo popularniji. Kada plafoni i tepisi nisu dio dizajna, i odgovornost je tima za dizajn da strateški uklopi apsorptivne meterijale na druga mesta.


Sa Evropom u vodjstvu, došlo je do iznenadne pojave zanimljivih akustičkih materijala koji su se razvili u poslednjih nekoliko godina. Ovi materijali nisu samo delotvoran način smanjivanja reflektivne buke, već pružaju zanimljiv dizajn koji može da pomogne kada je izgled prostora u pitanju.
Stavljanjem akustičnih materijala u područja gde se stvara buka, količina buke može da se smanji u korist produktivnih radnika koji žive u tom prostoru. Kao opšti princip, stavljanje apsorpcijskih materijala što bliže izvoru buke je najdelotvorniji. Jednom kada je buka slobodna unutar prostora, teže ju je kontrolisati. Apsorpcijski razmaci između stolova vrlo su delotvorni. Viseće apsorpcijske dekoracije iznad pričljive grupe zaposlenih su jednako dobre kao i smeštanje apsorpcijskih materijala u najbliže zidove.
Pri odabiru materijala, pobrinite se da imaju visok NRC (koeficijent apsorpcije buke). On pokazuje stopu mogućnosti materijala da apsorbira zvuk. Stopa ovog koeficijenta pokazuje procenat zvučne energije koji pogađa određenu površinu bez da se odbija nazad. Rezultat od 50% tipičan je za prosečnu akustičnu plafonsku oblogu. Rezultat od 100% dostupan je kod nekoliko najboljih akustičnih proizvoda na tržištu.
Nedavno sam bio u prostoriji jedne startup kompanije u kojoj su prisutni manjak apsorptivnih materijala i prevelik broj tvrdih površina. Čim su ljudi počeli da razgovaraju, nivo buke u prostoriji je naglo porastao. Ljudi su se počeli da se naginju jedni prema drugima da bi se bolje razumeli. Radilo se o prilično veselom prostoru, sa odličnim osvetljenjem i bojama. Ipak, nivo buke je bio nesnosan. Dodavanjem apsorpcijskih materijala prostor ne bi postao ni manje zabavan ni tamniji. Međutim, to bi poboljšalo komunikaciju u prostoru i omogućilo zaposlenima jednostavniju interakciju.


2. Sastavi za maskiranje zvuka
Sledeći ključni akustični koncept za razmatranje je smanjenje količine zbunjujućih razgovora. To je jednostavno rečeno, udaljenost od govornika do kolege kojeg ometa svojim govorom. Ne očekujemo da u slučajevima kad zaposleni moraju konstantno poslovno da sarađuju da će postojati ikakvo akustično razdvajanje – verovatno su spojeni da bi lakše delili informacije. Međutim, njihova saradnja i deljenje informacija ne sme ometati druge grupe unutar istog prostora.
Većina modernih komercijalnih poslovnih zgrada imaju prilično niske nivoe pozadinske buke. Ako nema ljudi, u prostoru vlada mrtva tišina; čak se i šapat čuje prilično daleko. Otvaranje vrećice čipsa može da zasmeta nekome ko je skoro 20 metara dalje! Za mene je ovo „zastrašujuće tiho“. U takvom okruženju se razgovori čuju do 20 metara dalje, što nisu uslovi za produktivni rad.
Sastavi za maskiranje zvuka pružaju rešenje za ovakve jezive tišine. Dodavanjem mekog pozadinskog zvuka prostoru, količina distrakcije značajno se smanjuje. U mnogim slučajevima, smetnje mogu da se znatno smanje na oko 5 metara. Sastavi za maskiranje zvuka dolaze u mnogo oblika. Ključ uspešne instalacije ovakvog sastava leži u ujednačenosti isporuke zvuka, spektra zvuka i jačine zvuka.
Ujednačenost isporuke zvuka postiže se tako da zvučnici ne smeju biti okrenuti prema ljudima koji sede u prostoriji. Dok zaposleni cirkulišu prostorom, ne bi smeli da otkriju tačnu lokaciju zvučnika. Dosledna isporuka zvuka dopušta našem mozgu da ga filtrira i gura iz naše svesti.
Spektar zvuka je sastav energije zvuka, a nju čine razne frekvencije. Ljudi čuju širok spektar frekvencija, od niskih do prilično visokih. Frekvencije koje koristimo za govor nalaze se otprilike u sredini tog raspona. Dobar sistem maskiranja koncentriše se upravo na te srednje frekvencije. Preniski tutnjeći i previsoki pišteći zvukovi potpuno su nepotrebni. Potreban nam je prijatan zvuk sličan blagom prelamanju zraka ili vode. Analiza zvuka pokazaće nam kako su zvukovi okeanskih talasa i žubora potoka vrlo delotvorni za maskiranje.
Glasnoća sastava maskiranja zvuka važna je za prihvatanje od strane zaposlenih. Ako je nivo zvuka prenizak, ona neće biti delotvorna. Sa druge strane, ako je previsok, glasnoća neće biti prihvaćena. Upravo u pronalaženju ravnoteže između te dve krajnosti, leži uspeh vašeg sastava maskiranja zvuka.


Dobra akustika na radnom mestu dostupna je svima!
Produktivnost je gotovo nemoguće izmeriti u današnjem gospodarstvu koje je utemeljeno na znanju. Ali zamislite da postoji čarobna pilula kojom bi se produktivnost vaših zaposlenih povećala za samo 5%. Dobra akustika na radnom mestu je baš ta pilula.
U dobro osmišljenim akustičnim radnim mestima, zaposlenima će biti ugodno. To će da doprinese boljoj saradnji, bez ometanja drugih grupa koje ne učestvuju u trenutnoj diskusiji. Čak ni vrlo žustre rasprave neće uspeti da dovedu do gomilanja buke pa neće biti ni podizanja nivao stresa kod prisutnih zaposlenih.